09 december 2013

Desserter med bär

Här kommer receptet på två av mina favorit desserter. Ok, jag håller med-dom ser somriga ut, men jag kan lova att de är lika goda oavsett årstid:)


Hallondessert
 (går lika bra med andra bär)

5 dl Hallon 
4 msk Socker
2 msk Vaniljsocker
4 dl Yoghurt naturell
 4 dl vispad grädde

Mosa hallonen (gör inget om de är lite frusna). Blanda ihop hallonen med socker, vaniljsocker. Tillsätt sedan yoghurten efter att den har fått runnit av i kaffefilter eller i en speciell tygpåse som man har när man silar av bär när man kokar saft. Vänd till sist ned den vispade grädden. Rör om och servera i skålar eller glas. 



Minicheesecakes
För ca 10 pers

10 st  Digestivekex
25 g  Smör
2 st Citroner
1/2 liter Vaniljglass
500 gr Philadelphiaost 
2 dl Florsocker
1 msk Vaniljsocker

Jordgubbskompott, citronskal och citronmeliss till servering. 

Gör såhär:
1. Mixa kexen, smält smöret och häll i det. Rör om. 
2. Finriv skalet från citronerna. Skär glassen i mindre bitar. Vispa ost och socker mjukt i matberedare. Tillsätt citronskal, vaniljsocker och glass. Vispa till en krämig smet. 
3. Fördela kexblandningen i botten på engångsglas, fyll på med glassmet och ställ in i frysen tills det stelnat till ca 45 min. (Går bra att förbereda flera dagar innan) 
4.  Viktigt att ta ut dem ur frysen ca 20 min innan servering.
5. Servera med jordgubbskompott på- går lika bra kall som ljummen. Garnera med lite rivet citronskal och citronmeliss. 

Jordgubbskompott
500 gr Färska eller frysta jordgubbar
2 Citroner
1,5 dl  Muscovadosocker

Inga kommentarer: